Gratis aanbod programma voedseleducatie groep 1 t/m 8 scholen gemeente Sluis
Inhoud
Groep 1 en 2:
Wanneer eet je en wat heb je nodig? Over verschillende eetmomenten zoals ontbijt, middageten en avondeten en over wat je lichaam nodig heeft om groot en sterk te worden.
Leerdoelen:
• weten dat je eet om te kunnen spelen, leren, groeien en gezond te blijven
• weten dat er drie hoofdmaaltijden zijn: ontbijt, middag- en avondeten
• weten welke producten horen bij het ontbijt, middag- en avondeten
• weten dat producten zoals brood, groente, fruit, vlees, vis, olie (of margarine), noten, bonen en melk nodig zijn om gezond groot te worden
• weten dat je snoep, snacks en limonade af en toe kunt nemen, maar niet te veel en niet te vaak
Groep 3 en 4:
Over gezond ontbijten en eten tijdens de pauzes.
Leerdoelen:
• krijgen inzicht in hun eigen ontbijtgewoonten en vergelijken die onderling
• leren dat ontbijten belangrijk is voor je gezondheid en een goede start is van de dag
• leren dat een goed ontbijt bestaat uit iets met graan, iets met fruit en iets met zuivel
• weten dat snoep, chips en koek niet bij het ontbijt horen.
• kennen het verschil tussen eten dat je vaak kunt eten omdat je ervan kunt groeien en je er gezond en sterk van wordt, én eten waar je lichaam weinig aan heeft, dat je beter af en toe, in kleine porties kunt eten
• weten dat volkoren producten, halvarine en margarine, groente, fruit, noten, water, thee en een glas halfvolle melk, gezonde keuzes zijn voor de ochtend- en middagpauze.
Groep 5 en 6:
Lekker uit de Schijf van Vijf en proefjescircuit met de Schijf van Vijf. Over de Schijf van Vijf en voedingsstoffen.
Leerdoelen:
• leren de vakken van de Schijf van Vijf kennen
• kunnen uit elk vak van de Schijf van Vijf een aantal producten noemen
• weten waarom de producten in de Schijf van Vijf goed voor je zijn
• weten dat het belangrijk is voor je gezondheid om gevarieerd te eten
• kennen het verschil tussen producten binnen en buiten de Schijf van Vijf.
Groep 7 en 8:
Opscheppen maar! Over hoeveelheden uit de Schijf van Vijf. (De vraag van de gemeente Sluis is of hier ook het maken van een gezonde wrap/salade kan worden gemaakt in deze les.
Leerdoelen:
• activeren hun voorkennis over de Schijf van vijf
• kunnen de vakken van de Schijf van Vijf beschrijven
• weten hoeveel je per dag en per week nodig hebt volgens de Schijf van Vijf
• kunnen reflecteren op het eigen voedingspatroon ten aanzien van de aanbevolen hoeveelheid aan de hand van de Schijf van Vijf De leerlingen:
