Klimaat, milieu, invloed van menselijk gedrag
Inhoud
Voor zijn pensionering werkte Jos Verstraaten in het onderwijs. Na zijn pensionering heeft hij, door het volgen van cursussen, een studie ecologie, boeken lezen over ecologie, verder verdiept in klimaat en ecologie.
A. Doelen van de gastlessen
1. De leerlingen kunnen na de lessen veel voorkomende begrippen (gerelateerd aan de onderwerpen) passief en mogelijk actief gebruiken en begrijpen de betekenis.
2. De leerlingen zien de verbanden tussen de invloed van menselijk gedrag op milieu en daardoor ook op het klimaat. Ze kunnen dit ook uitleggen.
3. Door toedoen van menselijk gedrag zijn er door de jaren heen veranderingen opgetreden in het milieu en daardoor heeft dit zijn effect op het klimaat. De kinderen kunnen kettingreacties noemen en gevolgen duiden.
4. Door het aanbod van de lessen zijn de leerlingen zich meer bewust van het effect op het klimaat door menselijk handelen en zijn kritischer geworden op hun eigen gedrag en zijn zich ervan bewust dat zij zelf kunnen bijdragen aan een verbetering van de milieu- en klimaatproblemen.
5. De leerlingen zijn zich ervan bewust dat beslissingen omtrent de problemen nu van invloed zijn op hun eigen toekomst.
6. De begrippen die in de lessen voorkomen sluiten aan op hun reeds aanwezige kennis op het gebied van wereldoriëntatie en vormen een aanvulling.
Tevens kunnen besproken thema’s gebruikt worden om aan te sluiten bij de methodes voor wereldoriëntatie, aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkennis. Hierdoor zullen de thema’s meer betekenis krijgen en te samen een grote mindmap vormen.
7. De begrippen omtrent de thema’s zullen leerlingen in staat stellen om informatie en gesprekken in de “grote mensenwereld” over deze onderwerpen beter te kunnen volgen en zo nodig hun eigen visie te verwoorden. Bovendien zal het ze uitnodigen mee te doen aan discussie hierover.
Meer info: https://www.ecopresentaties.info/verantwoording.html